fbpx
Spirulina2022-05-22T16:43:18+00:00

Naziv: Spirulina

Spirulina (Spirulina (Arthrospira) platensis) je vrsta planktonskih cijano bakterija (modro zelene alge).
Vrste spiruline se razlikuju po dužini i obliku konca. Vegetativno se razmnožava fragmentima trihoma.

Gde raste spirulina?

Raste uglavnom u alkalnim jezerima u Africi (Čad, Kenija, Etiopija), Aziji, Južnoj i Centralnoj Americi. Uzgaja se u SAD, Tajlandu, Tajvanu, Kini, Indiji, Mjanmaru, Bangladešu, Pakistanu, Grčkoj i Čileu.

Koji deo spiruline se koristi kao lekovito sredstvo?

Za proizvodnju lekova, dijetetskih suplemenata i kozmetike koriste se sirovina, sakupljena sa površine vode, osušena i samlevena u prah ili zamrznuta.

Koja svojstva i kakvo dejstvo ima spirulina?

Hemijski sastav spiruline sadrži više od 2000 komponenti:

  • 18 aminokiselina (8 esencijalnih)
  • do 8% masti, predstavljene polinezasićenim masnim kiselinama: gama-linolenska (GLA), alfa-linolenska (ALA), linolna (LA), stearidonska (SDA), eikozapentaenoinska (EPA), dokozaheksaenoinska (DHA) i arahidonska (AA )
  • lako svarljive proteine do 60-70%
  • šećere 10-20%
  • vitamini A, C, E, K, PP, B1 – 2,38 mg (159% preporučene dnevne doze – RDA), B2 – 3,67 mg (204% RDA), B3, B6, B12, PP, biotin, folna kiselina , inozitol, pantotenat, holin
  • biljne pigmente hlorofil 760–940 mg, fikocijanin 800–1000 mg, karotenoide
  • nukleinske kiseline DNK, RNK
  • enzime
  • mikro i makro elemente bakar 6100 mcg (610% RDA), gvožđe 28,5 mg (158% RDA), hrom, kalcijum, mangan, cink, fosfor, selen.

Spirulina je:

  • adaptogeno
  • imunomodulirajuće
  • antioksidantno
  • multivitaminsko
  • antidijabetičko
  • antianemično
  • regenerativno sredstvo.

Upotreba spiruline normalizuje nivo šećera i holesterola u krvi, metabolizam proteina i ugljenih hidrata, kiselo-baznu ravnotežu i balans vode i elektrolita u organizmu.

Antioksidans

Eksperimentalne studije pokazuju da spirulina i fikocijanin imaju antioksidativna, imunomodulatorna i onkoprotektivna svojstva. Među komponentama spiruline najzanimljiviji je njen pigment fikocijanin, koji spirulini daje karakterističnu modrozelenu boju i ima 20 puta veću antioksidantnu aktivnost od askorbinske kiseline.

Spirulina:

  • neutrališe dejstvo slobodnih radikala i proinflamatornih markera citokina
  • štiti ćelije od oksidativnog stresa koji oštećuje ćelije i strukturu DNK
  • povećava adaptivni potencijal organizma zbog poboljšanja njegovog antioksidativnog statusa, povećanja aktivnosti enzima koji odgovaraju za detoksikaciju ksenobiotika i membranoprotektvno delovanje
  • inhibira oksidativne procese koji dovode do starenja organizma, sprečava rast ćelija raka
  • sadrži čitav spektar karotenoida koji sinergistički deluju jedni na druge, poboljšavajući antioksidantnu zaštitu
  • smanjuje učestalost karcinoma i veličinu tumora.

Jedinjenja u sastavu spiruline mogu se vezati za molekule teških metala i olakšati njihovo uklanjanje iz tela. Spirulina je bogata hlorofilom, koji uklanja toksine iz krvotoka i jača imuni sistem.

Aktivne supstance spiruline reaguju sa radioaktivnim izotopima, što je veoma korisno tokom terapije zračenjem ili u slučaju izlaganja zračenju.

Spirulina je uključena u listu proizvoda koji se preporučuju za stimulisanje mišićne snage i povećanje izdržljivosti:

  • poboljšava snagu mišića i fizičku izdržljivost
  • smanjuje oksidaciju i oštećenje mišićnih vlakana koja izazivaju umor
  • produžava vreme treninga, odlaže nastanak umora
  • održava mišićnu masu
  • pomaže u održavanju mišićnog tonusa.

Dijabetes

Spirulina se preporučuje osobama koje pate od dijabetesa:

  • zbog visoke koncentracije hromaubrzava metabolizam ugljenih hidrata i normalizuje nivo šećera u krvi
  • sadrži od 10 do 20% šećera, koji se lako apsorbuju uz minimalnu količinu insulina
  • reguliše skokove insulina
  • ima izražen hipoglikemijski efekat, značajno smanjuje koncentraciju šećera u krvi
  • snižava marker dugotrajnog nivoa šećera u krvi – HbA1c.

Kardiovaskularne bolesti

Spirulina je korisna kod kardiovaskularnih bolesti:

  • koronarne bolesti
  • hipertenzije
  • ateroskleroze
  • somatoformne disfunkcije vegetativnog nervnog sistema.

Sadržaj holesterola u spirulini je izuzetno nizak – 32,5 mg/100 g, zato redovno konzumiranje spiruline dovodi do smanjenja holesterola u organizmu, čiji je visok nivo faktor za nastanak kardiovaskularnih bolesti. Upotreba spiruline doprinosi normalizaciji lipidnog profila.

Aktivni elementi snižavaju ukupan holesterol, trigliceride i lipoproteine niske gustine („loš“ holesterol). Istovremeno, zapaženo je povećanje lipoproteina visoke gustine („dobrog“ holesterola).

Istraživanja su dokazala da uzimanje 4,5 grama spiruline snižava krvni pritisak pojačavanjem sinteze azotnog oksida. Ovo je poseban signalni molekul koji smanjuje tonus zidova krvnih sudova, pospešuje širenje njihovog lumena.

Žensko zdravlje

Spirulina je uključena u listu proizvoda preporučenih za žene. Kombinovani efekat vitamina, minerala i antioksidanata je koristan kod čitavog niza različitih stanja:

  • priprema za začeće
  • prevencija osteoporoze
  • pubertet
  • simptomi menopauze.

Antioksidansi sprečavaju oksidativne procese koji uzrokuju smanjenu plodnost, poremećaje lutealne faze i loš kvalitet jajnih ćelija.

Studije su pokazale da je spirulina korisna u prevenciji i ublažavanju preeklampsije. Esencijalne masne kiseline obezbeđuju sintezu prostaglandina, regulišu nivo hormona i krvni pritisak.

Gastrointestinalni trakt

Spirulina poboljšava stanje kod oboljenja gastrointestinalnog trakta (disbakterioza, čir, gastritis), deluje kao hepatoprotektor kod oboljenja jetre.

Alergija

Naučnici su dokazali antihistaminsko dejstvo spiruline. Spirulina:

  • ublažava simptome alergijskog rinitisa
  • olakšava tok alergijskog rinitisa
  • smanjuje mukozni sekret
  • ublažava oticanje nosa i svrab.

Anemija

Svakodnevni unos preparata spiruline povećava nivo hemoglobina, poboljšava kvalitet krvi i imunološku odbranu organizma.

Regeneracija

Upotreba 1 supene kašike spiruline dnevno obezbeđuje organizmu 50% dnevne potrebe za vitaminom K. Održavanje adekvatnog nivoa vitamina K pomaže brzoj regeneraciji oštećene kože, jača koštano tkivo, ubrzava zarastanje rana i zarastanje kostiju u postoperativnom periodui traumatološkihpacijenata.

Mršavljenje

Studije pokazuju visoku efikasnost spiruline u borbi protiv viška telesne težine:

  • spirulina ima visoku energetsku vrednost zbog sadržaja proteina, dugo održava osećaj sitosti
  • spirulina nabubri u želucu i crevima, oblaže zidove digestivnog trakta i produžava osećaj sitosti
  • aminokiseline, vitamini, minerali i polinezasićene masne kiseline pozitivno utiču na gubitak težine
  • gubitak težine direktno zavisi od kalorijskog sadržaja hrane, a spirulina pomaže u postizanju negativnog energetskog bilansa
  • esencijalne aminokiseline spiruline doprinose formiranju mišićne mase bez stvaranja masnih depoa
  • aminokiselina fenilalanin koja jeuključenau sintezu holecistokinina, potiskuje apetit.

Kozmetologija

Dermatološke studije su pokazale da spirulina ima kompleksan efekat na kožu lica:

  • čisti kožu
  • eliminiše upale i iritaciju
  • daje izraženu elastičnost zbog regeneracije kolagenih i elastinskih vlakana
  • reguliše rad lojnih žlezda
  • matira
  • podmlađuje kožu.

Spirulina pomaže u obnavljanju vida i eliminiše upalu mrežnjače.

Iz spiruline je izolovan sulfatni polisaharidkalcijum-spirulan, koji ima antivirusnu aktivnost protiv herpesa, citomegalovirusa, malih boginja, parotitisa, gripa i HIV-a.

Kako se koristi spirulina?

Spirulina se široko koristi u proizvodnji dijetetskih suplemenata i prehrambenih proizvoda u obliku smrznutih algi, tableta, kapsula, pahuljica i praha.
Unutra, preparati spiruline se uzimaju u preporučenim dozama 1-3 puta dnevno uz jelo.

Zanimljive činjenice

Spirulina je prvi fotoautotrofni organizam na Zemlji, koji se pojavio pre 3,5 milijardi godina.

Spirulina sadrži rekordnu količinu beta-karotena (provitamina A) među biljkama. U spirulini ga ima 35 puta više nego u šargarepi.

Kao izvor proteina, spirulina jeuporediva sa jajima.

Uz činjenicu da je spirulina veoma hranljiva namirnica, 10 grama (1 supena kašika) sadrži samo 20 kalorija, a preporučena dnevna količina spiruline je od 1 do 3 grama.


Odricanje odgovornosti: Tekst je informativnog karaktera i ne može služiti  dijagnostici i lečenju.